BEDRIJFSFOTOGRAFIE

Briefing fotograaf

Een geslaagde shoot begint met dijk van een fotografiebriefing. Wat is het doel? In welke context wordt deze ingezet? Welke stijl en sfeer?

meer weten?

Wilmar Boer
fotograaf & Vormgever

Fotoshoot gepland? Een goede voorbereiding is het halve werk. En dat begint met een fotografiebriefing. Wat is het doel van de fotografie? In welke context wordt deze ingezet? Welke stijl en sfeer moeten de beelden ademen? Een briefing voor de fotograaf is een document met alle informatie over de fotoshoot. Zo krijgt creativiteit de ruimte. En krijg je uiteindelijk foto's opgeleverd die goed aansluiten bij je verwachtingen.

Wat is een fotografiebriefing?

Een briefing is een uitleg over wat er nodig is om een doel te bereiken. Je kunt het zien als een samenvatting van de specificaties, feiten en andere details van de fotografieklus. Aan de hand van deze briefing geef je de fotograaf een goed beeld over de invulling van de opdracht. Dit helpt de fotograaf jou als opdrachtgever beter te leren kennen. Ook kun je zo de wederzijdse verwachtingen managen. Met het afstemmen van verwachtingen creëer je kaders die handig zijn in het creatieve werk. Daarnaast is het voor de fotograaf fijn om te begrijpen welke rol hij of zij inneemt.

Het belang van een fotografiebriefing

Het is verstandig om alle afspraken en wensen te verzamelen in een fotobriefing. Waarom? Zo zorg je ervoor dat het eindresultaat aansluit bij de verwachtingen die je hebt. Zo zorg je er dus voor dat de fotograaf beelden maakt die aansluiten bij de marketing- en communicatiedoelstellingen en de wensen die je hebt. Bovendien kun je efficiënt te werk gaan omdat alles vooraf goed is afgesproken.

Aan de slag

Welke onderdelen moeten terugkomen in jouw fotografiebriefing?

Stap 1 - Bepaal je doel(groep)

Het doel van je fotografie

Eerst doen we een paar stapjes terug. Waarom heb jij een fotoshoot gepland? Wat is het doel van jouw fotografie? Welke verhaal wil jij vertellen in je foto's? Het helder hebben van jouw doel helpt je met het bepalen van de invulling van de fotoshoot. Ook helpt het de fotograaf om creatief mee te denken.

De doelgroep

Ook bepaal je de doelgroep van de foto's: voor wie zijn de foto's bedoeld? Je wilt dat de foto's je doelgroep aanspreekt. Bepaal het verhaal en de sfeer van de foto's. Dit kun je makkelijk doen door een aantal kernwaarden te noteren. Worden de foto's stoer, praktisch of moet het inspireren? Blijf bij jezelf als organisatie maar ga ook na wat de drijfveren van jouw doelgroep is en wat hen zou aanspreken. Wat moet jouw doelgroep zien en voelen op het moment dat ze de foto voor het eerst zien?

Het gebruik van je foto's

Tot slot denk je vooraf alvast na over waar je de foto's plaatst. Gaat het om printmedia zoals een gevelbanner of juist om bijvoorbeeld een social post? Er zijn genoeg mogelijkheden voor het gebruiken van je foto's. Welk medium gebruik je daarvoor en in welke vorm? Als je dit helder hebt kun je beter bepalen hoe een object overkomt. Dat helpt je ook te bepalen welke in welke afmetingen je foto's nodig zijn. Op basis hiervan kan de fotograaf meedenken over het in beeld brengen van de personen of het onderwerp.

Stap 2 - Beschrijf je onderwerp

Vooraf bepaal je ook wat er op de foto's komt te staan. Gaat het om portretfoto's van je medewerkers? En wil je deze foto's van dichtbij of juist van ver weg? Misschien komt er een tekst over de foto's heen en wil je een neutrale achtergrond. Of wil je liever inspiratiefoto's maken met juist een sfeervolle achtergrond? Stuur je huisstijldocument ook naar de fotograaf als je deze hebt. Het fotografie-hoofdstuk biedt de fotograaf handvaten om mee aan de slag te gaan.

Stap 3 - Inspiratie

Ga online opzoek naar voorbeelden. Stuur voorbeelden  mee van foto's die je aanspreken. Waarom spreken die foto's aan en waarom zou zoiets passen bij jouw organisatie? De foto's moeten passen bij het beeld van het bedrijf. Natuurlijk geef jij hier je eigen draai aan. Bij de uitstraling van foto's kunnen veel bepalen kleurgebruik, energie, modern. open gesloten, serieus. Stem deze stijl af met de fotograaf. De inspiratiefoto's kun je verzamelen aan de hand van een moodboard. Verzamel stijlvoorbeelden en vraag de fotograaf om feedback. Stem hierin ook de nabewerking van je foto's met elkaar af.

Stap 4 - Wie, wat en waar?

Essentiële onderdelen van je fotoshoot zijn datum, tijd en locatie. Als de fotoshoot buiten gebeurt, is het handig om een alternatief binnen te hebben. Want helaas heb je geen invloed op het weer. Met deze informatie heeft de fotograaf een goed beeld van de soort lichtbron en kan de technische set-up hierop aangepast worden. Zorg voor een opgeruimde achtergrond, het is niet leuk om achteraf bijvoorbeeld een onbedoelde prullenbak tegen te komen in de foto's. Ga je naar meerdere locaties? Maak dan een planning met wie waar wanneer moet zijn. Dat werkt efficient en als het goed is heb je aan het einde van de dag alle foto's geschoten die je graag zou willen. Voorzie de fotograaf van praktische informatie om verrassingen te voorkomen. Denk aan een lijst met telefoonnummers, contactpersonen en adresgegevens. Ook als er sprake is van eventuele veiligheidsmaatregelen kun je dit melden.

Stap 5 - Verdere specificaties

Verder is er nog sprake van praktische specificaties zoals het aantal foto's. Dit is vaak gebonden aan je budget. Dit bespreek je vooraf met de fotograaf. Stem het aantal foto's af per setting of vanuit hoeveel hoeken een foto gemaakt moet worden. Noteer ook de verhoudingen van je foto's als je hierin een voorkeur hebt. Voor een website header is het bijvoorbeeld handiger om een liggende foto te hebben dan een staande foto. Soms kan een vierkante foto handiger zijn voor en social update. Vraag de fotograaf ook hoe het zit met licentiebewijs en naar het gebruik van de foto's

Stap 6 - Werk je met modellen?

Wie zijn je modellen?

Geef hen de juiste instructies. Dat kan eventueel door middel van je briefing. Stem af wie wat regelt. Moeten zij vooraf nog naar de visagie? En is er nog sprake van bepaalde kledinginstructies? Wees voorzichtig met drukke prints. Stel als dat nodig is een contract op met privacy en veiligheidsisssues. Als je werkt met modellen van een bureau is dit vaak al geregeld.  

Let op privacy

Het is belangrijk dat je van iedereen die op de foto komt, toestemming hebt daarvoor. Ga na wie er worden gefotografeerd en spreek af wie dit regelt. Ook is het goed om de locatie van de fotoshoot om akkoord te vragen en op de hoogte te brengen van de shoot. Dit gaat vaak om semi-publieke ruimtes. Zoek het uit en maak afspraken met de fotograaf hierover.

Stap 7 - Ruimte voor feedback

Als de fotografiebriefing af is, deel je het document met de fotograaf. Vaak is het handig om de briefing samen mondeling door te nemen. Dit zodat er ruimte is voor eventuele vragen en feedback. De fotograaf heeft vaak goede ideeën of zou iets misschien toch anders doen. Door samen de briefing door te nemen kun je nog van gedachten veranderen en dit meenemen in het plan van aanpak. Zo heb ga je gegarandeerd een succesvolle fotoshoot tegemoet.

< terug naar bedrijfsfotografie

Wilmar Boer

Een technische uitdaging om een creatief doel te bereiken. Daar doe je Wilmar een plezier mee.

Meer over WilmarMaak afspraak
.