BEDRIJFSFOTOGRAFIE

Fotografie tips: het maximale uit je bedrijfsfoto's halen

Er zijn 5 kansen die de meeste organisaties laten liggen. Zonde eigenlijk, want je wilt toch het maximale uit je bedrijfsfoto's halen?

meer weten?

portretfotograaf wilmar boer
Wilmar Boer
Bedrijfsfotograaf & Vormgever

De foto's zijn opgeleverd. De factuur is gestuurd. Het project is afgerond. Toch? Nee, toch niet. Er zijn 5 kansen die de meeste organisaties laten liggen. Zonde eigenlijk, want je wilt toch het maximale uit je bedrijfsfoto's halen?

benieuwd naar tarieven?

inhoudsopgave

Portretfotografie voorbeelden

kansen-bedrijfsfotos

Kans #1 Bedenk eerst waar je je bedrijfsfoto's gaat publiceren

Dit lijkt een punt dat pas aan het eind van de rit relevant wordt. Maar niets is minder waar. Voor verschillende doeleinden heb je namelijk verschillende afbeeldingen nodig. Wil je beelden op je website gebruiken, is het bijvoorbeeld handig om rekening te houden met verschillende formaten. Een header-afbeelding kan vrij breed zijn (liggend), terwijl de foto’s op de Over ons pagina eerder een portretvorm hebben (staand). Voor de social posts zijn vierkante foto’s vaak handig. Afhankelijk van het social media platform zijn daar vaste formaten voor. Misschien werk je met een bedrijfsbrochure of andere printmedia met specifieke afbeeldingsformaten. Neem dit allemaal mee in de fotografiebriefing, dan kan de fotograaf er tijdens de shoot rekening mee houden.

Kans #2 Investeer in je Brand Archetype voor consistentie en herkenbaarheid

Heb jij je wel eens afgevraagd waarom je nooit een Volkswagenreclame ziet zonder verwijzing naar een gezin of een 'familyman'? Of waarom je Amstel, althans volgens Amstel zelf, vooral met vrienden moet drinken? Dat heeft alles te maken met het Brand Archetype van het merk en met het karakter van de klanten van het merk. Kies voor een Brand Archetype en zorg dat je dit consequent inzet in al je uitingen, dan ben je herkenbaar voor je doelgroep. Belangrijke input voor je bedrijfsfoto’s, want daarmee kan je echt het verschil maken. Mensen houden van persoonlijke foto’s met karakter. Profiteer daarvan. Meer weten? Download de Whitepaper Brand Archetypes.

Brand Archetypes met voorbeelden

Kans #3 Denk aan je Google Mijn Bedrijf (42% meer aanvragen, 35% meer clicks!*)

Dit is een gevalletje laaghangend fruit. Uiteraard wil je vindbaar zijn in Google en Google Maps. Bij de zoekresultaten in Google komt je bedrijfsprofiel direct in beeld. Als je zorgt dat daar ook foto’s te vinden zijn, val je extra op. Bedrijven die dat doen, krijgen namelijk 42% meer routeaanvragen op Google Maps en 35% meer clicks naar hun website, dan bedrijven die geen foto’s toevoegen. Een beeld zegt tenslotte meer dan 1.000 woorden.

*Bron: Google.com

Kans #4 De reis is belangrijker dan de bestemming

Natuurlijk is het eindresultaat van je bedrijfsfotoshoot belangrijk. Maar vergeet niet dat de weg ernaartoe ook mooi is om mensen op mee te nemen. Zorg voor leuke ‘behind the scenes’ beelden van de shootdag en creëer daarmee reuring op je socials. Zo geef je een persoonlijk kijkje achter de schermen en kan je extra aandacht vestigen op de nieuwe look & feel van je bedrijf.

Kans #5 Organiseer je foto’s slim met een DAM

Een DAM? Inderdaad, dat staat voor Digital Asset Management. Daarmee kun je je foto’s slim en efficiënt opslaan en – nog belangrijker – weer terugvinden als je ze nodig hebt. Heel handig om vanuit een centraal opslagpunt samen te werken met je collega’s en te voorkomen dat iedereen ergens een paar beelden opslaat, die vervolgens niemand meer terugvindt. Wij werken bijvoorbeeld samen met Dash, een ideale tool voor dit doel. Je kunt foto’s gemakkelijk categoriseren en van bepaalde tags voorzien, zodat je ze met een druk op de knop kunt vinden. We vertellen je er graag meer over.

Digital Asset Management in Dash

< terug naar bedrijfsfotografie

veelgestelde vragen

Hoe maak je een goede profielfoto?

Een profielfoto laten maken. Wat komt daar eigenlijk allemaal bij kijken? Wat maakt nou een goed portret? Consistentie in portretfoto's van al je collega's is belangrijk. Denk daarbij aan een vaste achtergrond, kleurbalans, compositie en natuurlijk een vaste belichting. Doordat de foto's vergelijkbaar met elkaar zijn, zorgen de foto's voor herkenning. Houd hiermee ook rekening met nieuwe medewerkers. Is het de bedoeling dat zij ook op dezelfde manier op de foto kunnen als zij er later bijkomen? Bij het fotograferen houden wij rekening met de rule-of-third, de ooglijn, schaduwwerking in de ogen en natuurlijk geen onnatuurlijke glans op de huid.

Welke achtergrond bij een zakelijk portret?

Welke achtergrond is het best? Dat hangt er vanaf wat voor werk je doet en hoe je huisstijl uitgewerkt is. Buiten, in de studio, of aan het werk op kantoor. Belangrijk is dat de achtergrond niet teveel afleidt. De aandacht moet natuurlijk uitgaan naar het onderwerp: jijzelf of je collega. Met een effen achtergrond is de persoon later bij de nabewerking goed vrijstaand te maken. Je kunt dan nog veel kanten op met bijvoorbeeld een zwarte achtergrond, een witte achtergrond of een transparant portretfoto. Dat kan handig zijn voor het gebruik van de foto op bijvoorbeeld je website of flyers.

Kledingtips: wat draag je op je zakelijke portretfoto?

Er zijn geen regels over wat je wel en niet kunt dragen. Wel hebben we enkele tips. Het belangrijkste is, dat je je comfortabel voelt in wat je draagt. Zakelijke kleding kan formeel of informeel zijn, afhankelijk van de organisatie en het beeld wat je vast wilt leggen. Felle kleuren en drukke prints zouden kunnen afleiden. Of juist het karakter van je organisatie onderstrepen. In het algemeen kan je zeggen: drukke patronen & streepjes werken niet zo goed. Dan ontstaat voor je het weet het zogenaamde moiré-effect. Effen kleuren werken vaak wel goed voor zakelijke portretten, omdat de nadruk dan ligt op het gezicht.

Heb je ook zo'n hekel aan fotoshoots?

De meeste mensen gaan liever naar een tandarts dan naar een fotograaf. De vraag is natuurlijk: waar heb je de mooiste glimlach? Tijdens een fotoshoot is het vaak een kwestie van opwarmen door een paar foto's te laten schieten. De professionele fotograaf zal je aanwijzingen geven en zorgt ervoor dat jij je op je gemakt voelt. Dit moet natuurlijk aanvoelen. Want ongemakkelijkheid ga je zien. Hoe bereid je je voor op een zakelijke portretshoot? Een goede nachtrust en zonneschijn in de week voor jouw sessie kan geen kwaad. Zorg in ieder geval dat je op je gemak bent!

Hoe om te gaan met make-up of visagie?

Benieuwd of het inhuren van een make-up artiest een goed idee is? Vaak hangt dit samen met het doel van de foto's. Goede visagie heeft een behoorlijk grote impact. Geen glimmers, een natuurlijke uitstraling. Er niet te dik bovenop. Binnen onze fotostudio werken we samen met diverse professionals op het gebied van visagie. Ook een fotoshoot met visagie is dus mogelijk.

Zakelijke foto's gebruiken - waar inzetten?

Wanneer je de zakelijke portretten van je medewerkers ontvangen hebt, ga je ze natuurlijk zo veel mogelijk gebruiken. De beste tips voor portretfotografie? Laat al je collega's bijvoorbeeld hun LinkedIn profielfoto aanpassen of laat een nieuwe e-mailhandtekening maken voor iedereen. Van visitekaartjes tot papieren flyers: de mogelijkheden zijn eindeloos. Laat jezelf zien met een overtuigend zakelijk portret.

Wilmar Boer

Een technische uitdaging om een creatief doel te bereiken. Daar doe je Wilmar een plezier mee.

Meer over Wilmarvraag offerte aan
.