BEDRIJFSFOTOGRAFIE

Professionele reportage fotografie van je bedrijf

Alle bedrijven hebben visuele content nodig om haar doelgroep aan te trekken. Dit kan zijn door middel van een bedrijfsreportage.

meer weten?

portretfotograaf wilmar boer
Wilmar Boer
Bedrijfsfotograaf & Vormgever

Alle bedrijven hebben visuele content nodig om haar doelgroep aan te trekken. Dit kan zijn door middel van een bedrijfsreportage. Deze foto's zijn breed in te zetten en laten bijvoorbeeld zien hoe het er achter de schermen aan toe gaat. Met een bedrijfsreportage laat je als organisatie zien wie de mensen zijn achter jouw product of service.

benieuwd naar tarieven?

inhoudsopgave

Portretfotografie voorbeelden

Bedrijfsreportage

Wat is een bedrijfsreportage?

Bedrijfsreportage fotografie is een verzamelnaam van alle reportage fotografie die gerelateerd is aan jouw organisatie, product of service. Met deze foto's geef je een inkijkje in wat er achter de schermen gebeurt en kun je laten zien wie de gezichten zijn die jouw organisatie maken. Het voordeel van bedrijfsfotografie is dat het breed in te zetten is. Door de foto's te gebruiken kun je je als organisatie onderscheiden en jouw verhaal vertellen.

Het belang van reportage fotografie

Bedrijfsfotografie draagt bij aan de branding van jouw organisatie. De foto's geven jouw bedrijfsidentiteit weer en het verhaal dat daarbij hoort. Als mensen zijn we visueel ingesteld. Door de aandacht te trekken met beeld kun je jouw doelgroep aanspreken en inspireren.  Als jij je organisatie identiteit scherp hebt en daarop je branding strategie opbouwt, kun je de juiste keuzes maken die jou helpen jouw doelen te behalen. Een set met professionele bedrijfsfoto's gemaakt door bijvoorbeeld een reportage fotograaf is hierin een waardevolle toevoeging die eigenlijk niet kan ontbreken in je strategie.

Waarvoor gebruik je bedrijfsfotografie?

Bedrijfsreportage fotografie is breed in te zetten en kun je dus voor veel uitingen in je marketingstrategie gebruiken. Van een vacature campagne en social media updates tot websites en jaarlijkse rapporten. Door foto's te gebruiken, komt je boodschap tot leven voor jouw doelgroep. Zo word je organisatie zichtbaar en herkenbaar.

Wanneer kies je voor een bedrijfsreportage?

Beeld zegt meer dan woorden. Er zijn dan ook veel redenen om professionele bedrijfsreportage fotografie te laten maken. Het kan zijn dat verouderde foto's vernieuwd moeten worden voor bijvoorbeeld een (nieuwe) website of voor promotiemateriaal. Ook kan een frisse set met bedrijfsfotografie een toegevoegde waarde zijn bij het promoten van een nieuw product of service. Met de juiste foto's van jouw bedrijf kun jij het verhaal van jouw organisatie vertellen en uitstralen.

Soorten bedrijfsreportages

Laat je inspireren door verschillende soorten bedrijfsreportage fotografie:

Eventfotografie

Reportage fotografie van een conferentie of evenement. Niet alleen leuk voor het eigen bedrijfsarchief maar ook te gebruiken voor je website of in jouw nieuwsbrieven en social posts. Daarnaast kun je de reportage gebruiken voor de promotie van komende evenementen.

Fotografie van jouw organisatie en collega's

Zakelijke portretfoto's van collega's die je kunt inzetten voor de werving van nieuwe medewerkers, het promoten van je bedrijf of om de mensen achter jouw organisatie te laten zien. Door de werkplek te visualiseren kun je de sfeer in de werkomgeving laten zien. Dat kan jouw organisatie als werkgever op de kaart zetten om zo passende nieuwe medewerkers aan te trekken. Employerbranding wordt steeds belangrijker en bedrijfsreportage fotografie is daar een belangrijk onderdeel van.

Marketing en branding materiaal

Met een frisse fotoset van een product of service kan je de highlights van de consumentenbeleving visualiseren.  Denk bijvoorbeeld aan productfotografie voor een brochure of jouw producten in gebruik voor een campagne.

Zakelijke portretfoto's van je medewerkers en team

Alle collega's verzamelen en smile! Dit levert niet alleen mooie foto's op van jouw collega's maar ook een fotoset van jouw collega's die samen of de foto's zijn gezet en uniformiteit uitstralen. Mensen weten graag met wie ze te maken hebben. Zo breng je je organisatie op een persoonlijke en aansprekende manier in beeld.

Reportage laten maken door een reportage fotograaf

Zelf aan de slag met bedrijfsfotografie of dit laten doen door een reportage fotograaf? In elk geval is het goed om na te denken wat je wilt bereiken en wat je daarvoor nodig hebt. Als je ervoor kiest om een professionele reportage fotograaf in te schakelen, spreek je samen met de fotograaf af hoe groot de fotoproductie wordt en in welk budget dit past. Ook bedenk je wanneer de fotoshoot plaats gaat vinden, wie je daarvoor nodig hebt en wat de beste locatie is.

De allerbeste tip: een goede fotobriefing

Aan de slag met reportage fotografie binnen jouw organisatie? Het is belangrijk dat je begint met een goede fotobriefing voor de reportage fotograaf. Het is belangrijk om de opdracht af te stemmen zodat het resultaat van de fotoshoot aansluit bij de wensen die je hebt. Hier denk je ook na over wat het doel is van je bedrijfsfotografie, waarvoor je het gaat gebruiken en wie de foto's te zien krijgen. Binnen de kaders die je hebt krijgt creativiteit de ruimte. En kan ook de fotograaf meedenken over beelden die jouw organisatie onderscheid tussen andere organisaties.

Bedrijfsreportage tarieven

Wat is de prijs van een professionele bedrijfsreportage? Het tarief van een professionele bedrijfsreportage ligt tussen de 1500 en 2500 euro. Dat is inclusief reiskosten, voorbereidingstijd en nabewerking van de foto’s. De prijzen voor een bedrijfsreportage kunnen erg uiteenlopen afhankelijk de wensen. Wil je een kostenindicatie op maat? Neem dan contact met ons op.

< terug naar bedrijfsfotografie

veelgestelde vragen

Hoe maak je een goede profielfoto?

Een profielfoto laten maken. Wat komt daar eigenlijk allemaal bij kijken? Wat maakt nou een goed portret? Consistentie in portretfoto's van al je collega's is belangrijk. Denk daarbij aan een vaste achtergrond, kleurbalans, compositie en natuurlijk een vaste belichting. Doordat de foto's vergelijkbaar met elkaar zijn, zorgen de foto's voor herkenning. Houd hiermee ook rekening met nieuwe medewerkers. Is het de bedoeling dat zij ook op dezelfde manier op de foto kunnen als zij er later bijkomen? Bij het fotograferen houden wij rekening met de rule-of-third, de ooglijn, schaduwwerking in de ogen en natuurlijk geen onnatuurlijke glans op de huid.

Welke achtergrond bij een zakelijk portret?

Welke achtergrond is het best? Dat hangt er vanaf wat voor werk je doet en hoe je huisstijl uitgewerkt is. Buiten, in de studio, of aan het werk op kantoor. Belangrijk is dat de achtergrond niet teveel afleidt. De aandacht moet natuurlijk uitgaan naar het onderwerp: jijzelf of je collega. Met een effen achtergrond is de persoon later bij de nabewerking goed vrijstaand te maken. Je kunt dan nog veel kanten op met bijvoorbeeld een zwarte achtergrond, een witte achtergrond of een transparant portretfoto. Dat kan handig zijn voor het gebruik van de foto op bijvoorbeeld je website of flyers.

Kledingtips: wat draag je op je zakelijke portretfoto?

Er zijn geen regels over wat je wel en niet kunt dragen. Wel hebben we enkele tips. Het belangrijkste is, dat je je comfortabel voelt in wat je draagt. Zakelijke kleding kan formeel of informeel zijn, afhankelijk van de organisatie en het beeld wat je vast wilt leggen. Felle kleuren en drukke prints zouden kunnen afleiden. Of juist het karakter van je organisatie onderstrepen. In het algemeen kan je zeggen: drukke patronen & streepjes werken niet zo goed. Dan ontstaat voor je het weet het zogenaamde moiré-effect. Effen kleuren werken vaak wel goed voor zakelijke portretten, omdat de nadruk dan ligt op het gezicht.

Heb je ook zo'n hekel aan fotoshoots?

De meeste mensen gaan liever naar een tandarts dan naar een fotograaf. De vraag is natuurlijk: waar heb je de mooiste glimlach? Tijdens een fotoshoot is het vaak een kwestie van opwarmen door een paar foto's te laten schieten. De professionele fotograaf zal je aanwijzingen geven en zorgt ervoor dat jij je op je gemakt voelt. Dit moet natuurlijk aanvoelen. Want ongemakkelijkheid ga je zien. Hoe bereid je je voor op een zakelijke portretshoot? Een goede nachtrust en zonneschijn in de week voor jouw sessie kan geen kwaad. Zorg in ieder geval dat je op je gemak bent!

Hoe om te gaan met make-up of visagie?

Benieuwd of het inhuren van een make-up artiest een goed idee is? Vaak hangt dit samen met het doel van de foto's. Goede visagie heeft een behoorlijk grote impact. Geen glimmers, een natuurlijke uitstraling. Er niet te dik bovenop. Binnen onze fotostudio werken we samen met diverse professionals op het gebied van visagie. Ook een fotoshoot met visagie is dus mogelijk.

Zakelijke foto's gebruiken - waar inzetten?

Wanneer je de zakelijke portretten van je medewerkers ontvangen hebt, ga je ze natuurlijk zo veel mogelijk gebruiken. De beste tips voor portretfotografie? Laat al je collega's bijvoorbeeld hun LinkedIn profielfoto aanpassen of laat een nieuwe e-mailhandtekening maken voor iedereen. Van visitekaartjes tot papieren flyers: de mogelijkheden zijn eindeloos. Laat jezelf zien met een overtuigend zakelijk portret.

Wilmar Boer

Een technische uitdaging om een creatief doel te bereiken. Daar doe je Wilmar een plezier mee.

Meer over Wilmarvraag offerte aan
.