BEDRIJFSFOTOGRAFIE

Zakelijke portretfoto's

Op een zakelijk portret gaat het om een persoon in een professionele context. Niet voor niks is het gezicht van deze persoon dus ook duidelijk te zien.

meer weten?

Wilmar Boer
fotograaf & Vormgever

Op een zakelijk portret gaat het om een persoon in een professionele context. Niet voor niks is het gezicht van deze persoon dus ook duidelijk te zien. Met de zakelijke portretfoto's van je collega's kun je de persoonlijke kant van jouw organisatie online laten zien. De portretten van collega's kun je bijvoorbeeld gebruiken voor op je website, visitekaartje en profielafbeeldingen.

Wat is een zakelijke portretfoto?

Wat is een zakelijke portret precies? Net als portretfotografie gaat het om de persoon als onderwerp op de foto maar dan in een professionele context. Een serie professionele portretten gaan verder dan jouw medewerkers op de foto. Het zakelijke portret draagt niet alleen bij aan jouw branding. Met het portret kun je als medewerker vriendelijkheid, bekwaamdheid en persoonlijkheid uitstralen bovendien draagt het zakelijke portret van je medewerkers bij in je branding. Zakelijke portretfoto's worden bijvoorbeeld gebruikt op je website, visitekaartje en op een LinkedIn profiel.  

Waarom een zakelijke portretfoto van je medewerkers?

Zakelijke portretfoto's van je medewerkers is niet alleen leuk en praktisch. Het draagt bij aan de branding van je organisatie. Want achter een organisatie en service zitten altijd mensen die jouw kernwaarden en organisatie dragen en uitstralen. Door zakelijke portretfoto's bouw je aan vertrouwen. Een goed zakelijk portret laat je doelgroep zien met wie zij te maken hebben. Je doelgroep herkent de lachende medewerker op de foto die positieve associaties met zich meebrengen. Het gebruik maken van lachende foto's die zowel professie als persoonlijkheid uitstralen is een makkelijke manier om je doelgroep op zijn gemak te stellen.

Kwaliteit van een zakelijk medewerkersportret doet er toe als jij jouw bekwaamheid wil laten zien. Een eerste oordeel over iemand is namelijk snel gemaakt. Namelijk al in 1/8e seconde. Het eerste contact begint vaak online via je zakelijke profielfoto dus. Een goede zakelijke portretfoto is dus essentieel voor een goede eerste impressie met jouw doelgroep. En hebben dus invloed op jouw organisatie.

Dus aan de slag met de zakelijke portretfoto's van jouw medewerkers. Hoe ga je te werk en waar moet je rekening mee houden?

Sessie voorbereiden - fotobriefing

Voorafgaand de fotoshoot is het belangrijk dat je weet waarvoor de foto's gebruikt worden, hoe vaak en hoe deze passen bij jouw organisatie. Zo weet de fotograaf wat de insteek is van de sessie. Aan de hand van een fotobriefing kun je aan de slag met de voorbereidingen. Door je ideeën met de fotograaf te bespreken kom je samen tot een mooi plan. De fotograaf heeft ervaring en weet wat jouw organisatie nodig heeft voor passende zakelijke portretfoto's. In de briefing laat je de fotograaf onder andere weten hoeveel foto's er komen van hoeveel collega's en of dit in liggend formaat moet zijn of staand. Op basis van deze informatie kun je praktische besluiten nemen. Is het bijvoorbeeld handiger om reistijd te besparen door de fotograaf op locatie te laten komen?

Consistentie

Hoe je de shoot ook invult, consistentie in de portretfoto's van je medewerkers is hierbij belangrijk. Dat geld voor de kleurenbalans van de foto, voor de achtergrond en voor de compositie. Doordat de foto's vergelijkbaar met elkaar zijn, zorgen de foto's voor herkenning van jouw organisatie. De foto's zijn tenslotte een reflectie van jouw branding. Houd hiermee ook rekening met nieuwe medewerkers. Is het de bedoeling dat zij ook op dezelfde manier op de foto kunnen als zij er later bijkomen?

Wat voor soort zakelijk portret

Samen met de fotograaf bepaal je op basis van het doel van de fotosessie hoe de foto's eruit komen te zien. Kies bijvoorbeeld voor foto's van medewerker aan het werk. Dat kan een originele draai geven aan jouw foto's. Wel zul je langer bezig zijn omdat de fotograaf bij iedereen langs gaat. Een professioneel zakelijk portret van medewerkers wordt vaak gemaakt met een neutrale achtergrond, bijvoorbeeld in de studio.

Achtergrond van een zakelijk portret

Welke achtergrond is het best? Ook dat hangt af van bijvoorbeeld wat voor werk je doet, of hoe je huisstijl er uit ziet. Buiten, in de studio, of jij aan het werk. Belangrijk hierin is dat de achtergrond niet teveel afleid van het gezicht van de foto, leiden dingen in de achtergrond af of trekken ze meer aandacht dan het gezicht, verplaats ze dan. Met de effen achtergrond is de persoon later bij de nabewerking goed vrijstaand te maken en is de achtergrond op de foto transparant te maken. Dat kan handig zijn voor het gebruik van de foto op bijvoorbeeld je website of flyers.

Wat draag je op je zakelijke portretfoto?

Er zijn geen regels over wat je wel en niet kunt dragen. Dat hangt natuurlijk af van hoe jij bent, in welke sector je werkt en waarvoor de foto's worden gebruikt. Het belangrijkste is, dat je je comfortabel voelt in wat je draagt. Zakelijke kleding kan formeel of informeel zijn, afhankelijk van de organisatie en het beeld wat je vast wilt leggen. Felle kleuren en drukke prints zouden kunnen afleiden. Effen kleuren werken vaak goed voor zakelijke portretten omdat de nadruk dan ligt op het gezicht van je medewerker.

Hoe poseer je voor een zakelijk portret?

Vaak is het eerst een kwestie van opwarmen voor de camera door een paar foto's te schieten. De fotograaf zal je aanwijzingen geven en zorgt ervoor dat jij je op je gemakt voelt. Dit moet natuurlijk aanvoelen, dus hoe je normaal ook zou staan als je er niet over nadenkt.

Hoe bereid je je voor op een zakelijk portret

Een goede nachtrust en zonneschijn in de week voor jouw sessie kan geen kwaad. Daarnaast kun je je kleding uitzoeken en kijken of het eventueel een strijkbeurt nodig heeft.

Make up

Benieuwd of het inhuren van een make-up artiest een goed idee is? Vaak hangt dit samen met het gebruik van de foto's. Komt de foto vaker terug in grote publicaties, dan zul je dit eerder overwegen dan wanneer je de foto's bedoeld zijn voor intranet.

Wat doe je met je zakelijke portretfotos? Maak er gebruik van

Wanneer je de zakelijke portretten van je medewerkers ontvangen hebt, ga je ze natuurlijk zo veel mogelijk gebruiken. Je medewerkers kunnen bijvoorbeeld hun LinkedIn profielfoto aanpassen of laat een nieuwe e-mailhandtekening maken voor iedereen. Van visitekaartjes tot papieren flyers: de mogelijkheden zijn eindeloos.

Tarief zakelijk portret

Het tarief van een zakelijke portretten van je medewerkers kan uiteenlopen van x tot x. Natuurlijk is dit afhankelijk van het aantal medewerkers en wat je wensen zijn.


< terug naar bedrijfsfotografie

Wilmar Boer

Een technische uitdaging om een creatief doel te bereiken. Daar doe je Wilmar een plezier mee.

Meer over WilmarMaak afspraak
.