blog

3H-model

Iedereen wil wel iets doen met online video, maar waar moet je beginnen? Bij een goede strategie, en die kun je opbouwen met behulp van het 3H-model.

meer weten?

Daniël Sonneveld
Fotograaf, filmmaker

Het 3H-model voor video

Video is booming en niemand wil achterblijven. Maar in het wilde weg filmpjes produceren, doet meer kwaad dan goed. Mensen verzuipen in een oceaan van content, er wordt veel meer geproduceerd dan mensen kunnen kijken. Om er met kop en schouders bovenuit te steken, heb je een strategie nodig om video optimaal in te kunnen zetten. Google, eigenaar van YouTube, ontwikkelde een model om je strategie optimaal in te richten: het 3H-model. Die drie H's staan voor Hero, Hub en Help, de drie soorten content waar je mee bezig wilt (en moet) zijn. Aan de hand van deze drie H's bouw je eenvoudig een succesvolle videostrategie.

3H model videomarketing

Hero-content: de merkvideo die je voelt

Hoe maak ik enorme impact? Hoe bereik ik een zo groot mogelijk publiek en maak ik echt een statement met mijn merk? Dat doe je met een Hero-film. Hero-films maken impact, zijn groots en meeslepend en verwoorden jouw merkboodschap in één schitterende film. Het is het soort film dat je hooguit eens per jaar laat maken, waarvoor je alles uit de kast trekt; de ultieme video-investering. Je begrijpt: dit is de kostbaarste soort film die je kunt inzetten. Dit is niet iets waar je zelf mee aan de slag gaat. Maar als je het goed laat doen, dan heb je ook iets om trots op te zijn. Een typisch voorbeeld van een Hero-film is de Story of Milk van Campina.

Hub-content: volgers creëren met video

Hoe houd ik klanten geïnteresseerd? Hoe zorg ik voor engagement en blijf ik relevant voor mijn klanten? Als deze vragen je bezighouden, is Hub-content wat je zoekt. Hub-video's zorgen voor engagement, ze worden vaak in series geproduceerd en hebben een herkenbaar format. Het zijn de films waarvan je denkt: "Oh leuk, weer een video in die serie." Social kanalen als Instagram en Facebook zijn ideaal om deze video's te verspreiden. Hub-video's komen dus regelmatig terug op je planning en het is belangrijk om hier een bepaald commitment voor te hebben binnen je organisatie. Een kijkje achter de schermen van je bedrijf is een uitstekend voorbeeld van relevante en interessante Hub-content. Zet vooral in op hoe je dingen doet, eerder dan wat je doet; voor dat laatste is de categorie Help-content veel geschikter. Albert Heijn en Radio 2 zijn goed bezig met hun Hub-content.

Help-content: video's om te helpen

Hoe leg ik uit wat ik doe? Hoe maak ik duidelijk wat er allemaal binnen ons bedrijf speelt? En wat kan ik met video's doen om mijn klanten te helpen? Helpen, dat is (uiteraard) het sleutelwoord bij Help-content. Help-video's zijn bedoeld om je klanten te helpen bij al hun vragen en problemen. Met Help-content trek je klanten naar je toe via Google en vestig je je naam als deskundig bedrijf op jouw vakgebied.

Help-content wordt ook wel Hygiëne-content genoemd, omdat je er regelmatig aan moet werken en omdat het (zolang je het goed onderhoudt) weinig moeite kost. Help-video's hebben de hoogste frequentie en de kwaliteitseisen voor deze content zijn het laagst. Het is typisch content die je prima kunt schieten met bijvoorbeeld een smartphone of een eenvoudige camera. Uiteraard kun je de kwaliteit zover opvoeren als je wilt, maar zelf aan de slag gaan is in deze categorie goed te doen. Het mooie van Help-content is ook dat je klanten er vaak zelf naar op zoek gaan. Hoe meer je hierop inzet, hoe beter je je klanten dus kunt helpen.

Goede voorbeelden van Help-content zijn bijvoorbeeld instructiefilms, tips & tricks en veelgestelde vragen. Coolblue is hier heel goed in.

in welke groeifase jullie zitten? download de whitepaper

Gelukt!

De whitepaper is beschikbaar via onderstaande button
download pdf
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Daniël Sonneveld

Creatief, zorgvuldig en zorgzaam, dat is Daniël. Voor zijn collega's maar zeker ook voor onze klanten.

Meer over DaniëlMaak afspraak
.