blog

Je producten online beleven

Zeker in een tijd waarin het afgeraden wordt om fysiek winkels en bedrijven te bezoeken is goed online beeldmateriaal cruciaal. Waar moet je allemaal op letten? Hoe verschilt productfotografie van relcamefotografie? Lees meer daarover in dit blog.

meer weten?

Wilmar Boer
Bedrijfsfotograaf & Vormgever

Waarom aandacht voor productfotografie?

Productfotografie is essentieel voor het verduidelijken van je product. Jouw klanten oriënteren zich meer en meer online en vergelijken je producten met wat er verder zoal op de markt is. Goede productfotografie straalt de kwaliteit van je product uit. Op internet vallen afbeeldingen meer op dan teksten. Mensen kijken vaak eerst en gaan vervolgens lezen bij interesse. Dat maakt de tekst niet minder belangrijk, die bevat immers de informatie om de klant verder te helpen, maar de eerste trigger is vaak het beeld.

“Zeker in een tijd waarin het afgeraden wordt om fysiek winkels en bedrijven te bezoeken is goed online beeldmateriaal cruciaal”

Een voorbeeld van productfotografie uitgevoerd voor Metaaltechniek B.V.

Wat is goede productfotografie?

Bij goede productfotografie gaat het om twee zaken. Aan de ene kant moet de klant zonder verdere uitleg een goed beeld krijgen van wat hij of zij krijgt als ze jouw product afnemen. Aan de andere kant moet het bij een klant ook goed voelen om dat product bij u af te nemen. Er is dus een technisch aspect van het goed en compleet in beeld brengen van jouw producten, en er is een subjectief aspect van het oproepen van het juiste gevoel.

Productinformatie:

Het eerste aspect is het goed in beeld brengen van het product om jouw klanten goed te informeren. Hierbij is goed om rekening te houden met de volgende aspecten:

  1. Wil ik het product vanuit meerdere hoeken laten zien?
  2. Zijn er unieke eigenschappen aan dit product die in beeld moeten komen. Zijn er eigenschappen die onderscheidend zijn t.o.v. concurrerende merken die we in beeld kunnen brengen?
  3. Zijn er bepaalde toepassingen die de klant moet kunnen zien?
  4. Zijn er meerdere accessoires/samenstellingen die in beeld moeten komen?
  5. Moet de verpakking ook in beeld komen?

Dit zijn allemaal zaken waar we in de studio rekening mee kunnen houden en die onderdeel uitmaken van de briefing als we voor u aan de slag gaan.

“Productinformatie en productbeleving gaan hand in hand voor een goede online aankoop ervaring”

Productbeleving:

Bij het tweede aspect gaat het om de beleving van het product. Dan komen zaken aan de orde zoals:

  1. Wil ik meerdere toepassingen laten zien?
  2. Willen ik de klant inspireren, bijvoorbeeld door mooie styling en aankleding of meerdere settings van de producten?
  3. Wil ik mensen in beeld die de producten gebruiken?
  4. Welke merkidentiteit wil ik meegeven? Is mijn merkuitstraling bijvoorbeeld stoer of vrolijk of degelijk?

Als het om productbeleving gaat zijn we eerder bezig met reclamefotografie. Productfotografie en reclamefotografie zijn complementair aan elkaar. Als beide goed in orde zijn zal dat de merkbeleving enorm versterken en de conversie vergroten.

Reclamefotografie gemaakt door Beeldvoerders voor Kipling Bags
Wilt u ook goede productfotografie?

Uiteraard helpen wij u graag om een goede online presentatie te krijgen van jouw producten. We beschikken over een professionele fotostudio van 150m2 en alle ruimte om jouw producten te laden en lossen. Via onderstaande module kan u een inschatting van de kosten opvragen. Vervolgens zullen wij contact met u opnemen en bespreken we de mogelijkheden en kosten.

in welke groeifase jullie zitten? download de whitepaper

Dowload je pitch templatE hier

Verder lezen?

Wilmar Boer

Een technische uitdaging om een creatief doel te bereiken. Daar doe je Wilmar een plezier mee.

Meer over Wilmar
Wilmar Boer
.