thema

Bloei door herkenbaarheid

Herkenbaarheid van je merk is een krachtige bloeiversneller. Lees meer over onze visie om te groeien naar een herkenbaar sterk merk.

meer weten?

Wilmar Boer
fotograaf & Vormgever

Herkenbaarheid is: De grote gele M langs de snelweg. De kinderen attenderen je er fijntjes op vanaf de achterbank, maar waarschijnlijk had je 'm zelf ook al lang gezien. De rest van de omgeving gaat compleet aan je voorbij, maar die M springt eruit. Vervolgens zie je de M niet alleen, er gebeurt ook iets in je hersenen: je krijgt zin in een 'gezond' diner.

Herkenbaarheid is nooit een doel op zich, we willen altijd een emotie of associatie aanspreken.

Als je op die manier herkend gaat worden, is dat een enorme groeiversneller. Herkenbaarheid is dan ook nooit een doel op zich. Het moet altijd samengaan met het aanspreken van emotie of associatie: verlangen naar, nieuwsgierig maken, een glimlach.

opvallen

Hoe zorg je ervoor dat je opvalt in een mailbox die dagelijks volstroomt met nieuwsbrieven en aanbiedingen? Hoe bereik je dat je klant opveert als hij jouw merk voorbij ziet komen: Deze nieuwsbrief moet ik lezen, dit filmpje moet ik zien. Dat heeft alles te maken met consistentie en lange adem.

Huisstijl en herkenbaarheid

Een duidelijk logo dat je in al je communicatie-uitingen gebruikt, is een belangrijke eerste stap. Plaats je een bericht of foto op je socials, denk er dan aan dat je logo ook zichtbaar is. Hetzelfde geldt voor andere huisstijlelementen als kleurgebruik en lettertype. Naast deze visuals is ook je tone-of-voice belangrijk voor je herkenbaarheid. Het taalgebruik op je website en op je LinkedIn post moeten wel met elkaar kloppen, anders ontstaat er verwarring bij de lezer. Stem zo al je uitingen op elkaar af, plaats met regelmaat een bericht of stuur een nieuwsbrief. Gebruik de kracht van herhaling en wees consistent. Als je dit goed doet, zorgt herkenbaarheid ervoor dat je top-of-mind bent als mensen een probleem ervaren dat jij kunt oplossen. Dat is uiteraard wat je wilt bereiken. Bedenk wel goed dat je deze herkenbaarheid moeilijk kunt forceren: Het is een kwestie van consistentie, geduld en lange adem.

herkenbare fotografie

Maak je veel gebruik van foto's? Dat is sowieso een goede zet. Zorg dan wel voor een herkenbare sfeer in de foto's. En zet je eigen mensen mensen in als modellen, zij geven een betrouwbare en persoonlijke uitstraling aan je fotografie. Uiteraard wil je stockfotografie vermijden.

Zeg eens eerlijk: hoeveel tijd gaat er bij jou verloren aan het zoeken naar die ene foto, of die video die je nog een keer wilde gebruiken?

Slimme tools en herkenbaarheid

Je hebt misschien wel eens van DAM gehoord als afkorting van Digital Asset Management: software die helpt bij het ordenen, opslaan en gebruiken van je verschillende media en visuele uitingen. Want zeg eens eerlijk: hoeveel tijd gaat er bij jou verloren aan het zoeken naar die ene foto, of die video die je nog een keer wilde gebruiken? Aan weer from scratch een social post maken, die er toch weer wat anders uitziet dan de vorige keer toen je collega hem gemaakt had... Hoe had ze dat ook alweer gedaan? Alledaagse situaties waarin een goede DAM oplossing jouw leven makkelijker kan maken. Want dat is belangrijk bij je keuze voor een DAM-tool: Hoe gaat deze tool je snelheid geven en je helpen om jouw herkenbaarheid vergroten?

wat anderen ook lazen

voorbeelden bekijken?

bekijk klantcases

inspiratielunch bezoeken?

Lees meer

afspraak maken?

maak afspraak

met wie je te maken krijgt?

over ons team
metaaltechniek

Metaaltechniek

Branding & vormgeving
Daadwerkelijk samen mooie dingen maken, dat is wat we met Metaaltechniek mogen doen.
Bekijk deze case
viamedica

VIaMedica

Websites & applicaties
ViaMedica zorgt voor de match tussen kandidaten en zorginstellingen. Zo komt de juiste zorgprofessional op de juiste plek bij het invullen van een (tijdelijke) vacature.
Bekijk deze case

Wilmar Boer

Een technische uitdaging om een creatief doel te bereiken. Daar doe je Wilmar een plezier mee.

Meer over WilmarMaak afspraak
.