categorieën
SEO-vriendelijk schrijven in Webflow
Teksten schrijven is een hele kunst. Maar nog een stap ingewikkelder: hoe schrijf je eigenlijk teksten voor goede vindbaarheid in Google (SEO). In dit artikel helpen we je met tips en tricks voor het structureren van je content om goed vindbaar te worden in Google.
Eerst even uitzoomen: hoe word je goed gevonden in Google?
Er doen een hoop verhalen de ronde over SEO. Voluit: Search Engine Optimisation. De kunst van het optimaliseren van je websitepagina's om bovenaan te komen in de zoekresultaten. Goede vindbaarheid is gebouwd op relevantie. Google is continue op zoek naar relevante antwoorden op jouw vragen. Zo simpel is het.SEO steunt daarbij op 3 thema's:
- Techniek: wat zijn technische aspecten die je vindbaarheid beinvloeden?
- Content: hoe pas je je teksten, koppen, links, afbeeldingen etc. aan om goed gevonden te worden?
- Autoriteit: hoe bouw je 'waarde' op door verwijzingen van andere websites?
Dit artikel richt zich op je content. Hoe schrijf je goede teksten in Webflow die bijdragen aan je vindbaarheid? Maar voordat er geschreven wordt, hebben we eerst nog wat huiswerk:
Het huiswerk vooraf: waarop wil je gevonden worden?
Het doen van je huiswerk vooraf is essentieel. Goede vindbaarheid van je website is een langetermijninvestering. En zoals dat vaker gaat met investeringen: als je geduld hebt, gaat het voor je werken. Verslik je dus niet in all-the-way gaan op korte termijn. Bewijs eerst in het klein dat het werkt en breid vervolgens stap-voor-stap uit. Kortom: kies voor focus.
Zoekwoordonderzoek: waar zoeken mensen naar? Waar liggen kansen ?
Om een indruk te krijgen van zoekvolume op bepaalde termen, raden we aan gebruik te maken van de Chrome Extensie van Übersuggest. Als deze gratis extensie is ingeschakeld, krijg je bij je zoekopdrachten informatie te zien over zoekvolume & concurrentie op diverse zoekwoorden.
Om de diepte in te gaan raden we aan verder te lezen op Zoekwoordenonderzoek met Übersuggest.
Begrijpen van zoekintentie
Dan komen we nu bij het belangrijkste: wat zoeken mensen nou eigenlijk? Los van een zoekwoord... wat is de vraag achter de vraag? Voorbeeld: als mensen zoeken naar een snackbar dan snapt Google - als geen ander - dat dit gaat om de dichtstbijzijnde snackbar. Lokaal dus. Ander voorbeeld: als mensen zoeken naar offerte voorbeeld dan is de kans groot dat ze inspiratie, inzichten, tips, tricks etc. zoeken om gemakkelijker offertes te maken die tot meer verkoop leiden. Bouw je pagina altijd zo op dat je zoekers gewoon erg goed helpt. Met relevante, aantrekkelijke content. Geen webpagina's vol met 'trucs', maar webpagina's die erop gericht zijn om optimaal te helpen. Goede, relevante content zet mensen in beweging, boeit, inspireert, wordt gedeeld en er wordt (door)geklikt. Tja: gewoon erg goed voor je vindbaarheid.
Stappenplan: schrijven in Webflow
Als je een pagina voor Google optimaliseert kies je altijd één zoekwoord als focus. Er zijn meerdere aandachtspunten om een pagina zo goed mogelijk indexeerbaar te maken voor Google.
Stap 1. Focus: op welk zoekwoord(en) richt je pagina zich? Maak een sterke Page Title.
Elke webpagina richt zich op een zoekwoord of zoekwoordcluster. Een sterke Page Title bevat het zoekwoord en maakt nieuwsgierig om te lezen. Verwerk je zoekwoord aan het begin van de Page Title. Houd er met je titel rekening mee dat deze maximaal 60 - 65 karakters bevat.
Stap 2. De Meta Description
Niet erg relevant voor je vindbaarheid. Kan de zoeker in Google wel helpen. De Meta Description wordt vaak door Google overruled. Toch is het een goed idee om een korte, aantrekkelijke samenvatting te geven, die nieuwsgierig maakt om door te klikken vanuit Google.
Stap 3. Je URL - Keep it clean.
Houd je URL schoon. Liefst enkel het keyword waarop je optimaliseert. Vermijd _underscores, maar kies voor een liggend-streepje voor het scheiden van woorden.
Stap 4. Je H1: de belangrijkste titel van je webpagina.
De H1 lijkt over het algemeen op de Page Title. Je kunt in de H1 een alternatief op je focus keyword verwerken. Geen verrassingen voor de gebruiker, maar wel een bredere vindbaarheid.
Stap 5. Je teksten: hoeveel tekst moet je eigenlijk hebben?
Veel. Tja. Het is waar dat Google het goed doet op pagina's met veel tekst (long reads). Houd er rekening mee dat de eerste en de laatste zin van je paragrafen belangrijk zijn. Zet hierin de kern van de paragraaf qua inhoud. Schrijf op een SEO-landingspage liefst meer dan 800 woorden. Gemiddeld bestaat een resultaat op pagina 1 van Google uit zo’n 1400 woorden. Speel in je tekst met keywordvarianten (semantiek), dikgedrukte woorden, opsommingen, afbeeldingen, video’s etc.
Stap 6. De interne linkstructuur: creëren van hiërarchie.
Een element waarop Google let is de interne linkstructuur van een website. Wordt er vanaf andere pagina's op jouw website gelinkt naar een specifieke pagina. Voorbeeld: als je een pagina hebt mijnwebsite.nl/een-belangrijk-thema. Zorg dan dat je vanaf subpagina's mijnwebsite.nl/een-belangrijk-thema/voordelen-van-subthema verwijst naar de themapagina. Interne links zorgen voor een duidelijke hiërarchie voor Google.
Stap 7. Je subkoppen: het verbreden van je keyword.
Mensen scannen. Lezen niet. Interessant als het gaat om leesbaarheid en vindbaarheid. Zorg dat je koppen aansluiten bij het zoekwoord waarop je optimaliseert. Liefst bevatten subkoppen gerelateerde zoekwoorden/associaties. Houd de hiërarchie van je subkoppen gelaagd. Bouw dit logisch op. Niet van H1 naar H4. Denk in structuur.
Stap 8. Je afbeeldingen optimaliseren: Google een handje helpen.
Google is blind. Dat wil zeggen: was blind? Een zoekmachinebot als Google scant websites en ziet eigenlijk vooral code, structuur en opbouw. Om Google duidelijk te maken wat afbeeldingen bijdragen aan de pagina, maak je gebruik van de ALT-tag: een alternatieve beschrijving voor de afbeelding. Lees hier meer over op: Afbeeldingen optimaliseren voor Webflow
In Webflow stel je de manier waarop je verschijnt in Google in via de Settings-tab in het CMS.