Film

Filmcampagnes Guido

Leraren en leerlingen aan het woord over de school waar ze werken en leren: Dat kon wel eens een frisse blik opleveren.

meer weten?

Daniël Sonneveld
Fotograaf, filmmaker

school=stom(?)

Als middelbare school heb je best een uitdaging op het gebied van marketing: Je wilt je school zo goed mogelijk 'verkopen', maar hoe overtuig je kinderen en ouders ervan dat jouw school de juiste plek voor hen is? School is toch per definitie stom?

Echt en authentiek

Samen met het marketingteam van scholengemeenschap Guido gingen we om tafel om een filmcampagne op te zetten: Interviews met leerlingen en leraren over de lessen, de identiteit van de school, de pauzes, de vrienden en vriendinnen die je op school ontmoet en de uitdagingen die komen kijken bij de overstap naar de middelbare school.

Een filmcampagne als deze kan alleen maar slagen als je een echt en authentiek verhaal vertelt. Gladde marketingpraatjes hebben geen zin, daar prikken kinderen direct doorheen. Door de leraren en leerlingen in de interviews vrij te laten in hun antwoorden, ontdekten we het eerlijke verhaal over wat Guido tot een goede school maakt.

Als je ons vraagt waar slimme inzet van film om draait, dan zeggen wij: Maximaliseren van de output.

Slim omgaan met film

Als je ons vraagt waar slimme inzet van film om draait, dan zeggen wij: Maximaliseren van de output. Draaidagen vormen een groot deel van de investering en we nemen veel materiaal op. Daarom hebben we Guido geadviseerd om dat opgenomen materiaal slim in te zetten aan de hand van het 3H-model van Google.

De eerste film die we maakten was een Hero-film: Een grote film waarin veel verschillende personen en thema's voorbij komen. Deze film vertelt het totale verhaal en is bedoeld voor de homepage van de website: Dit is onze binnenkomer.

Elk van de interviews was op zichzelf al een goed verhaal. Deze waarde wilden we niet onbenut laten, dus monteerden we van elk van de docenten een interview van 2 tot 3 minuten en maakten we ook een film waarin we de beste onderdelen van de interviews met de leerlingen combineerden. Voor elk van deze films bouwde Guido een landingspage waar het verhaal ook te lezen was.

Om mensen naar die landingspages te verwijzen, maakten we korte social quotes: Films van 15 tot 30 seconden met één prikkelende quote. Die korte quotes gebruikten we als materiaal om een social media campagne mee op te zetten op Instagram en Facebook. Met behulp van die campagne verhoogden we het bereik op sociale media, gaven we een boost aan het websiteverkeer dat via social kanalen binnenkwam en bereikten we in korte tijd meer dan 17.000 mensen.

De persoonlijke insteek die we in de eerste campagne gekozen hebben, bepaalt nu de complete uitstraling van Guido.

dat smaakt naar meer

Het succes van deze campagne smaakte naar meer. Daarom sloegen we in het volgende schooljaar weer de handen ineen en zetten opnieuw een mooie filmcampagne op poten, met nieuwe mensen en nieuwe verhalen. Die films vormen inmiddels een belangrijk onderdeel van de website van Guido: Op de homepage maak je direct kennis met de hoofdpersonen uit de twee filmcampagnes. De persoonlijke insteek die we in de eerste campange gekozen hebben, bepaalt nu de complete uitstraling van Guido. Daar worden wij oprecht blij van. En eerlijk is eerlijk, we zijn ook best trots op het feit dat de films meer dan 100.000 keer bekeken werden.

Film is duur, horen wij wel eens. Maar dat hangt er echt vanaf hoe je film inzet. Investeren in film is een kwestie van slimme keuzes maken, en dat is iets waar wij je graag bij helpen.

Anderen lazen ook

No items found.

Daniël Sonneveld

Creatief, zorgvuldig en zorgzaam, dat is Daniël. Voor zijn collega's maar zeker ook voor onze klanten.

Meer over DaniëlMaak afspraak
.